La meteorologia per si mateixa ja ens porta situacions de perill i de risc, però poc haguéssim pensat que també jugaría un paper indirecte, tant macabre, aquell 23 de gener de fa 75 anys.
Les observacions d'aquell matí i migdia per part d'escalencs i escalenques parlaven d'un matí que s'havia llevat assolellat i s'havia tornat variable, amb senyals de tramuntana cap al nord i fins i tot algunes veus observaven possibilitats de grop cap el NW.
A migdia un bombardeig inesperat va sembrar el caos i el terror a l'Escala. L'aviació feixista feia caure un reguitzell de bombes sobre el centre de la vila, amb el tràgic i fatídic resultat de 15 morts, molts nens i avis i diversos ferits.
*Imatges del moment del bombardeig a l'Escala, el 23-1-1939.
Font: Archivio ufficcio storico stato maggiore dell'a aeronautica militare-USAM, ROMA
A posteriori es va saber que el destí d'aquests bombardejos eren Llançà i Port de la Selva, però que va fer recular els avions?
La resposta "està en el vent". A aquella hora del dia i segons hem pogut analitzar en els mapes isobàrics rescatats d'aquelles dates (Reanàlisis NCEP-NOAA), la tramuntana (amestralada) (NNW) bufava amb força al nord del Cap Norfeu. Aquella entrada de la tramuntana va impedir progressar els avions cap al nord, segurament, la ventada de més de 80-100km/h va fer recular l'aviació cap al sud, i en aquell viatge de tornada, van bombardejar l'Escala.
*Reanàlisi NCEP-NOAA, Pressió en SFC i Geop. a 500hPa a les 12Z (13h) del 23-1-1939.
*Reanàlisi NCEP-NOAA, Pressió en SFC i Geop. a 500hPa a les 00Z (1h) del 24-1-1939.
A l'Escala no entrà forta tramuntana fins a mitja tarda, es fa difícil calcular l'hora exacte, només amb mapes cada 12h, però segurament devia entrar entre les 16 i les 18h de la tarda del dia 23. No fou cap tramuntana excepcional, segurament amb puntes màximes de 70-80km/h i força 6/7 a l'escala Beaufort.
En aquest parell d'article podeu consultar i saber-ne tota la informació històrica detallada d'aquell bombardeig a l'Escala:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada